رژیم غذایی گروههای خونی

رژیم غذایی

رژیم غذایی

رژیم  غذایی گروههای خونی:

نزدیک به دو دهه است که دکتر پیتر دی آدامو نویسنده کتاب “متناسب با گروه خونی تان غذا بخورید”، ادعا می کند که افرادی که گروههای خونی متفاوتی دارند باید غذاهای متفاوتی بخورند. برای مثال کسی که گروه خونی O دارد باید مانند یک شکارچی مقدار زیادی گوشت بخورد، در حالی که افرادی که گروه خونی A دارند باید مقدار گوشت کمتری مصرف کنند.

بهتر است به طور اجمالی  نوع غذای پیشنهادی برای هر گروه خونی را بررسی کنیم:

گروه خونی A:

افرادی که گروه خونی A دارند باید رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیها و عاری از گوشت قرمز داشته باشند. این رژیم غذایی بیشتر شبیه رژیم غذایی گیاهخواران است.

گروه خونی B:

این افراد می توانند از سبزیها و گوشت (به جز مرغ) و مقدار محدودی لبنیات مصرف کنند. ولی باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی، و چند غذای دیگر پرهیز کنند.

گروه خونی AB:

توصیه غذایی این گروه ترکیبی از توصیه های دو گروه خونی A و B است. غذاهای مجاز شامل: غذاهای دریایی، توفو، لبنیات، غلات و انواع لوبیا است. اما باید از مصرف ذرت، گوشت گوساله، مرغ و لوبیا قرمز اجتناب کنند.

گروه خونی O:

رژیم غذایی این افراد باید پر پروتئین باشد و عمدتا از گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، و بعضی از میوه ها و سبزیها و به میزان محدود از غلات و لبنیات استفاده کنند.

در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر ارتباط پیروی از رژیم غذایی مربوط به گروههای خونی و مزایای مربوط به سلامتی آن گزارش نشده است. اما پیروی از بعضی از توصیه های غذایی می تواند باعث بهبود وضعیت سلامت افراد، صرفنظر از نوع گروه خونی شان شود. نتایج تحقیقات نشانگر این است که مصرف رژیم غذایی که بر پایه گیاهخواری باشد با افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن همراه است. البته ذکر این نکته ضروری است که هر فردی از این نوع رژیم غذایی پیروی کند از مزایای آن بهره مند می شود و منافع مذکور به گروه خونی A محدود نمی شود!