اینستاگرامرهای معروف در کمپین #نه_ممنون
آبان ۸, ۱۳۹۶فروش ویژه محصولات گیاهی شون در هایپراستارهای تهران و …
آبان ۹, ۱۳۹۶
اپیزود اول: مقوله مسئولیت اجتماعی برندها خیلی زودتر از چیزی که پیش بینی میشد وارد کارزار برندهای ایرانی شد. هنوز از زمانی که اولیه ترین خواسته های مشتریان توسط برندها تامین نمی شد مدت زیادی نمی-گذرد. هنوز زمان زیادی نمی گذرد که داشتن علامت استاندارد جز مزیتهای محوری یک کسب و کار بود اما حالا عمل به مسئولیت اجتماعی برای خلق یک برند دوست داشتنی تر رفته رفته به دنیای برندهای ما وارد می شود.
کسب و کارها با عبور از الزامات داشتن یک برند درست و حسابی سعی می کنند با خلق تصویر مسئول از خود حس خوبی در مشتریان ایجاد کنند و او را بیشتر با خود همراه کنند. CSR استراتژی برند هوشمند است. چرا که باعث می شود مشتریان به حمایت از برند روی بیاورند و بیشتر با برند مراوده مالی داشته باشند تا از این طریق در فعالیت های اجتماعی برند شرکت داشته باشند.
اپیزود دوم: گاهی برندها به رغم داشتن نگاهی مسئولانه موضوعاتی را انتخاب می¬کنند که کمترین ارتباطی را نمی توان بین فعالیت و برند ایجاد کرد. نه این که هیچ سودی ندارد اما طبیعتاً در اینگونه موارد خروجی کمترین عاید برند می شود. برندها اما با انتخاب درست یک ایده هم به ارتقای برند خود در ذهن مخاطب کمک می کنند و هم گامی موثر در جهت تغییر رفتار بر می دارند و به مسایلی بیش از تجارت می پردازند. هر چند رفتارهای اجتماعی برندها در بلندمدت سود اقتصادی را حتماً در پی خواهد داشت که البته سودی شیرین است.
در خارج از کشور "ولوو" محصولی را در اختیار دوچرخه سواران جاده ای قرار می دهد که احتمال تصادفات در شب را به حداقل می رساند و یا در نمونه ای قابل تقدیر "کویر تایر" با طراحی محصولی شب رنگ که به گردن شترهای بیابان آویزان می شود احتمال تصادفات جاده ای این حیوان را در شب کاهش می دهد. چه چیزی بهتر از این که یک برند اینگونه در ذهن مخاطب آگاهی ایجاد کند و سهم ذهنی بگیرد.
اپیزود سوم: مسئولیت اجتماعی برندها می¬تواند دامنه خیلی وسیع تر نیز پیدا کند. می تواند گاهی به جای اینکه در مورد حمایت از یک رویداد و یا یک محصول سودمند باشد، خالق یک تفکر نو در جامعه باشد. گاهی کمپین های بزرگ مردمی از یک برند آغاز می شود کمپین های عمومی می تواند با تلنگر بر ذهن مخاطب به مرور باعث تغییر رفتار در مخاطب باشد.
به عنوان مثال کمپین "#نه_ممنون" که توسط برند "شون" برگزار می شود با هدف کاهش مصرف پلاستیک روزانه که به مدد رسانه های شخصی برند و دعوت افراد معروف به در مشارکت در این کمپین، همه ما را با مصارف مختلف (از میوه و نان و ... ) و جایگزین ها آشنا می¬کند، از آن دست برنامه هایی است که به شدت به کار رفتارهای زندگی امروزی می خورد و از طرفی می تواند از سوی مردم مورد حمایت قرار گیرد. اینکه یک برند مثل "شون" که به مقوله آرایشی و زیبایی می پردازد و گیاهی بودن یکی از مؤلفه های اصلی برندش است با تلنگر زدن به ذهن مخاطب نگران زیبایی محیط زیست و طبیعت است
می تواند یک اتفاق خوب باشد.
اپیزود چهارم: اما در این بین برخی برندها با انجام کارهای نمایشی سعی در بهره برداری هر چه بیشتر از مسؤلیتهای اجتماعی خود دارند تا جایی که ارزش حرکتشان از بین می رود. بر عکس خیلی از حوزه های بازاریابی اتفاقاً اگر یک برند در حوزه مسؤلیت اجتماعی صداقت نداشته باشد خیلی سریع دستش رو می شود. خیلی سریع نمایشی بودن آن بر ملأ می شود. اینجاست که مخاطب متوجه می شود که تمام آنچه می بیند یک صحنه سازی برای اهداف اقتصادی است و دغدغه اجتماع مد نظر برند نیست.
این روزها به مدد فضای مجازی برندها بهتر می¬توانند فعالیت های CSR خود را معرفی و رونمایی کنند. برندها موضوعات زیادی را برای این مطلب انتخاب می کنند اما موضوعاتی که بتواند به واقع به قلب مردم نفوذ کند و نمایشی نباشد خیلی کم دیده می شود.
منبع:
سایت کافه بازایابی